22. září 2016

Uvnitř mé hlavy








Autor: Francesca ZAPPIA

Originální název: Made You Up

Nakladatelství: Yoli

Vydání v ČR: 2016

Počet stran: 368









Oficiální anotace:
Co když jsem si tě vymyslela?
Alex je divná; alespoň tak ji vnímá její okolí. Přitom má jen vlasy červené jako kečup a fascinují ji živí humři v nádrži supermarketu, trpí paranoiou, že ji pronásledují komunisti nebo že jí někdo otrávil jídlo. Trpí totiž schizofrenií a plete si vlastní halucinace s realitou. Někdy jde obojí od sebe jen těžko rozlišit, jedinou její jistotou je mladší sestra Charlie a Kouzelná osmička, dětská hračka, se kterou se často radí. Pro jistotu má u sebe Alex taky fotoaparát a v případě nouze si věci a lidi fotí, aby měla jistotu, že nejsou jen jejím přeludem. Za přelud považuje nejdřív i Milese, nejdrsnějšího týpka ze školy. Nevymyslela si ho náhodou?
Proč by zrovna on měl mít o její společnost zájem?



Recenze:
Jeden čas jsem se tématem schizofrenie, bipolární afektivní poruchy a spol hodně zabývala. Četla jsem různé odborné publikace i kazuistiky. Když jsem zjistila, že má vyjít knížka, kde hlavní hrdinka „trpí“ schizofrenií, byla jsem nadšená. Říkala jsem si, že bude zajímavé podívat se na tuhle nemoc zase z jiného úhlu pohledu.

"Není to komunista. Nemá odposlouchávací zařízení. Nedívej se pod stůl, ty cvoku. Je to jen kluk, co se chce najíst." - Alex


Alex vyhodili ze soukromé střední školy a tak musí poslední rok strávit v jedné veřejné. Takový přestup by byl těžký i pro normálního smrtelníka, natož pro někoho, kdo v jídle musí hledat štěnice a neustále kontrolovat v okolí přítomnost komunistů. Ke všemu je tu Miles, zádumčivý mrzout, který Alex nenechá na pokoji. Aby toho nebylo málo, ředitel je podivín s nezdravou posedlostí výsledkovou tabulí z tělocvičny. To vypadá na skutečně dlouhý školní rok. 

"Cítila jsem, že se ke mně plíží špatná karma vyzbrojená devítkou železem." - Alex


Možná za to můžou moje vysoká očekávání, ale doufala jsem v něco víc. Doufala jsem, že se autorka skutečně zaměří na schizofrenii, jak se s ní Alex žije, s čím se musí každodenně vyrovnávat… Bohužel, tahle nemoc se stala více méně okrajovou záležitostí a příběh se věnoval spíš detektivní zápletce. A ani ta nebyla nijak důkladněji propracovaná. Začátek se lehce táhl a konec na mě naopak působil až příliš uspěchaně. To je velká škoda, protože námět určitě oplýval silným potenciálem. Pokud mě úplně nezaujal děj, postavy na tom nejsou o moc lépe. Hlavní hrdinka by si zasloužila lépe propracovat, chybí jí osobitost. Co nemá Alex, to dohání Miles. Ten se autorce skutečně povedl. Jeho chování bylo reálné, promyšlené a vlastně celý děj táhl.

"Ne, ty nejsi špatný člověk. Ani Richter není špatný a já nejsem špatný. Jsme jen lidi a lidi občas dělají hlouposti." - Tucker


Uvnitř mé hlavy je milý příběh. To bylo první, co mě napadlo po dočtení. Milý nápad, milé postavy, milá barevná obálka…, ale chyběla tomu ta pravá jiskra, trocha šťávy. Přestože moje dojmy vyznívají vcelku negativně, určitě vás od čtení nechci odradit. Jen je třeba k příběhu přistupovat s rezervou a vyloženě v něm nehledat nic hlubšího.



Hodnocení:




Mohlo by vás zajímat:

                          



8 komentářů:

  1. Tak to je škoda, na knížku si dlouho brousím zoubky. Ale je pravda, že mě taky ze všeho nejvíc láká ta, ehm, "schizofrenní část", nicméně jestli je tam jen jako okrajová část... Tak to asi nebudu s čtením této knížky nějak spěchat... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná, že pro někoho tam té schizofrenie bude dost, ale určitě to není primární téma. Uvnitř mé hlavy určitě není špatné čtení, celé to bylo roztomilé.:)

      Vymazat
  2. Knížku jsem si nedávno koupila, bohužel jsem stále více odrazována. Hodně lidí říká, že její potenciál není plně využitý. :(
    Ale tak o prázdninách se vždycky nějaký ten milý příběh hodí.
    Pěkná recenze. :)

    Fandom Before Blood CZ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel s tím musím souhlasit. Z takhle zajímavého tématu se dalo určitě vytěžit mnohem víc. Nicméně, špatný příběh to není.;)

      Vymazat
  3. Jéé, na tuhle knížku se chystám, a tedy tvá recenze mé nadšení zmírnila... :(. Čekala jsem, že se právě bude více zaobírat tou schizofrenní části :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi opravdu záleží na tom, jak ke čtení člověk přistupuje. Možná, kdybych se na tuhle knížku tak netěšila, líbila by se mi víc.:)

      Vymazat
  4. Námět vypadá rozhodně zajímavě, ale po tvém recenzi mě kniha moc neláká. Kdyby tě ale zajímalo podobné čtení, vyzkoušej knihy Paměti imaginárního kamaráda. Jeden z hlavních hrdinů trpí PAS. Je to zajímavé čtení, kniha se mi moc líbila (na mém webu mám recenzi).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za tip. Určitě se po knížce podívám.:)

      Vymazat